Evinrudes historia

Evinrude - så började det............


Ole Evinrude började som 16-åring i Millwaukee/Chicago jobba på olika fabriker.

Han startade snart en egen firma tillsammans med mr Clemick - Motorcar Power Equipment Company.

Firman gick inte så bra, så Ole tog anställning på ett mindre gjuteri vid Milwaukee:s Kinnickinnick River.

På Motorcarfirman hade han lärt känna en ung tjej, Bess Cary, som han bjöd ut på picnic, varvid den berömda rodden efter glass till Bess gjorde att Ole bestämde sig för att tillverka en påhängsmotor - glassen hann nämligen smälta innan han var tillbaka.

Detta var augusti 1906 och i april 1909 testkörde Ole sin första utombordsmotor i Kinnickinnick River.

Detta var början till en enastående karriär. Motorn fungerade, men såldes till en kompis för att ha råd att förbättra nästa motor. Bara några dagar efter att han sålt den förstamotorn hade han fått beställningar på ett tiotal till och Ole och Bess startade The Evinrude Detachable Rowboat Motor Company.


Den första "riktiga" fabriken låg på Walker street i Millwaukee och de tillverkade och sålde motorer mycket framgångsrikt.


Bess:s hälsa var inte bra och dom sålde företaget 1911, för att istället ta det lugnt och vara ute på sjön.

Ole kunde dock inte låta bli att skissa på nya motorprojekt och 1921 tillverkade han en mycket lätt, tvåcylindrig motor som han kallade ELTO ( Evinrude Light Twin Outboard ) som blev en succé.

1929 slog sig ELTO ihop igen med Evinrude Outboard Company och Lockwood ( Briggs&Stratton) och Outboard Motors Corporations ( OMC ) bildades, där Ole blev president.


1922 ställde bröderna Johnson ut en mycket avancerad utombordsmotor, Johnson, på båtmässan i New York - man hade sedan 1908 byggt motordelar till flygplan mm.


Oles son Ralph Evinrude hade nu tagit över firman och man köpte upp bröderna Johnsons utbordartillverkning 1935.


Nu satte utvecklingen av motorer igång på allvar. 1960 bytte man namn till Outboard Marine Company och hette så ända till 2001, då Bombardier ( dagens ägare ) köpte företaget.


1996 köpte man upp tyska Ficht, som specialliserat sig på direktinsprutningssystem. 1997 kom den första motorn - 150 FFI.

Systemet ersattes efter några år av dagens system E-tec.


12 februari 2003 lanseras så Evinrude E-tec på Miamimässan.

Idag den ledande tekniken inom tvåtakt och den första utombordsmotorn som fått America Clean air excellens Award för renast motorn , 2004.


Sommaren 2014 kom så E-tec generation 2 i USA och vi fick hit de första motorerna i december - 14

Våren 2017 kom de mindre V-6 G2 motorerna, 150 - 200 hk och hösten 2019 lanserades de 3-cylindriga 115 HO-150 hk.


Nu finns även Evinrudes joystick I-dock, en riktigt smart och smidig lösning om du har två eller fler motorer!
Även I-trim, automatiskt programmerat trim, gör att du alltid får bästa gångläge på båten, samt E-link där du kan få upp motordata mm i din smartphone.

Vår historia med Evinrude / Johnson


1985 tyckte flera av våra varvskunder att vi skulle börja mecka med utombordsmotorer. Många av dem hade Evinrude och Johnson, så Olle Elisson ringde Bengt Nilsson på OMS, svenska generalagentan.

Bengt tyckte att de hade verkstäder så det räckte, men lämnade ändå över luren till deras serviceansvarige Hans Holmén, som lovade att återkomma.....

Bilden tagen på Evinrudes serviceskola i Sturtevant, norr om Chicago, då vi varit på kurs.


Vi ringde då istället Nissan / Tohatsu och fick öppna famnen. 1985 var vi med på båtmässan i Stockholm, i Nissans monter och fick kontakt med Skokloster marin, som importerade Särkibåtar. Kalle Hamström på Skokloster marin ville att vi skulle sälja båtarna och vi beställde hem några. Kalle, som sålde Johnson, ringde OMS och sa att vi måste få Johnson / Evinrude till hans Särkibåtar.

Detta ledde till att Bengt Nilsson och Hans Holmén kom och besökte oss våren 1985.

De gillade tydligen vad de såg och i april 1985 skrev vi avtal om försäljning av Johnson samt service på Johnson/Evinrude.

Nu tog det fart och vi erbjöds flera motor och båtmärken, vi tog upp Honda, men har hållit fast vid Johnson/Evinrude som förstamärke i alla år.

Vi hade mycket att göra med OMS, svenska generalagenten och hämtade reservdelar inne på Krossgatan i Vällingby, samt motorer hos Olson&Wright i Hammarbyhamnen.

Dan gick motorkurser varje år och han åkte på flera konferenser med Johnson/Evinrude-gänget.

1988 åkte Dan och Annika, som precis gift sig, på resa till Kanarieöarna med Johnson och lärde då känna flera av våra kollegor, som även är aktiva idag.


Vi blev rätt stora på motorerna och lärde oss mecka med dem. Vi sålde den sista V8:an i Sverige 1996 och den första Fichten, togs från båtmässan, en 150hk 1997. Vi lärde oss Fichtsystemet fort och många kunder skickades till oss av Hans Holmén, servicechefen. Motorn fick ett dåligt rykte, som mest berodde på dåligt utbildade serviceverkstäder, tyvärr.


Vår historia med Evinrude E-tec : 


När Bombardier köpte upp det havererade företaget OMC var det inte många som trodde på Evinrude och Johnsons framtid, varken i Sverige eller worldwide.

Vi trodde på Bombardier och var övertygade om att Evinrude skulle komma tillbaka som ett av de världsledande märkena.

Vi trodde också på Bombardier i Sverige och blev snabbt bra vänner med folket på generalagenten i Umeå.

Många av de svenska marinhandlarna letade upp andra motormärken, eller blev uppsökta, flera av de etablerade motormärkenas generalagenter "jagade" oss Evinrude/Johnsonhandlare under några år här, 1999 - 2002.

Vi lät oss inte övertalas att sluta med Evinrude och det skulle visa sig vara ett väldigt bra beslut.

När Evinrude E-tec introduserades på båtmässan 2003 var många fortfarande tveksamma, trots att E-tec sålde riktigt bra i USA och nya fabriken i Sturtevant lovprisats för sin modernitet och effektivitet i flera "bussinessmedier".

Dan åkte med till USA hösten 2004, besök med provkörning på Ralph Evinrude testcenter i Florida och fabriken i Sturtevant och blev väldigt imponerad.

Vi satsade stort på E-tec och deltog i alla kurser som ordnades, 2006 vann vi en säljresa och fick åka till OS i Turin med Evinrude.

Fredrik Sterner och Dan Elisson var till Norge och besökte generalagenten Fische Marin, som tog över agenturen efter BRP Sverige 2008 - en mycket imponerande marin anläggning har Fische söder om Oslo. 2011 vann vi återigen en säljresa och Tobias Elisson fick åka med till USA, först ett besök på fabriken och sedan en fantastisk resa till Las Vegas och Grand Canyon. Samma höst blev Fredrik, tilsammans med fem andra svenska mekaniker, utvald av Fisches serviceteam att få åka på servicekurs på Ole Evinrudes learningcenter på fabriken. En mycket värdefull resa, där han lärde sig massor om E-tecmotorn och dess uppbyggnad, samt fick flera värdefulla kontakter på fabriken och bland kollegorna.

2013 blev vi utvalda att få åka med Evinrudes topp 6 handlare på resa, nu till Monaco och Genuas båtmässa.


Tobias Elisson tävlade också framgångsrikt med Evinrude E-tec, bl.a Europamästare med E 115 HO augusti-13. Han åker även med Team Karnag och meckar på stortävlingar, där Tomas och Annika Wrenkler blivit världsmästare i klass 3B  2012 och 2013, såklart med en Evinrude E-tec på akterspegeln.

Säsongen-15 har han även åkt med Team Kemetyl, som tävlar med en 150 hk gen 1 och en 250HO gen 2, båda vann sina klasser !


Evinrude E-tec generation 2, kallad G2, var en mycket angenäm upplevelse, vi sålde 6 st så fort de kom till Sverige våren 2015 och är mycket imponerade.

Vi sålde till privatpersoner och folk som ville åka fort och snålt, men även ett dubbelmontage 2 x 300 hk till en fraktfärja, som använts nästan dagligen i ett år nu och både vi och kunden är mäkta imponerade över motorerna. Vi kan verkligen rekommendera dessa motorer och vi kan dessutom motorerna, eftersom vi jobbar dagligen med dem och Evinrudes diagnostiksystem. I november 2017 var Fredrik ner till Italien och provkörde de nya 150 - 200 hk G2 motorerna. Han blev, liksom alla handlare och journalister på plats, väldigt imponerad över dem. De var betydligt tystare, upplevde han, än de stora G2:orna.
Från 2018 har även de stora modellerna blivit tystare och konkurrerar verkligen med 4-taktarna på alla områden.

Till säsongen 2020 kommer den 3-cylindriga G2:an på 1,9 liter  - 115 HO - 140 och 150 hk !  Lika tyst som 4-takt, men mer vridmoment.


27 maj 2020 tog BRP tyvärr beslutet att omgående avsluta tillverkningen av Evinrude E-tec G1 och G2 !!







Copyright © All Rights Reserved